بسم الله الرحمن الرحیم
با سلام و صلوات بر محمد و آل محمد، جلسه دفاعیه تحقیق پایانی سرکار خانم رقیه فیروزی آبی سلفی با عنوان «عوامل مؤثر بر تربیت نوجوان از دیدگاه اسلام» با راهنمایی سرکار خانم فاطمه مخلصآبادی در روز شنبه 13/5/1397، ساعت 10:8 در سالن اجتماعات حوزه علمیه خواهران کوثر استان قزوین با حضور داور محترم جناب دکتر وح الله آدینه برگزار شد. جلسه دفاعیه 1 ساعت به طول انجامید و در نهایت تحقیق پایانی با کسب رتبه عالی پذیرفته شد.
متن حاضر، چکیده تحقیق پایانی «عوامل مؤثر بر تربیت نوجوان از دیدگاه اسلام» است.
چکیده
دوره نوجوانی به محدوده زمانی از شروع بلوغ تا کامل شدن آن که مابین 9 تا 18 سالگی در دختران و 12 تا 18 سالگی در پسران است، گفته میشود. به نظر میرسد دوره نوجوانی از حساسترین و بحرانیترین دوران زندگی هر فرد است. نوجوان در این دوره نه تنها از نظر فیزیکی، بلکه از نظر روحی، فکری و ذهنی هم دچار تغییرات اساسی میشود. والدین نقش مهمی را در این دوران دارند؛ آنها با آگاهی از عوامل مؤثر بر نوجوان میتوانند نقش اساسی را در پرورش جسم، روح و روان نوجوان ایفا کنند. در کتابهایی مانند: اسلام و تعلیم و تربیت نوشته آیتالله ابراهیم امینی، نگاهی دوباره به تربیت اسلامی دکتر خسرو باقری، اصول و روشهای تربیت در اسلام نوشته سید احمد احمدی، جوانان در طوفان غرایز از همت سهراب پور که در مورد تربیت و عوامل مؤثر بر تربیت و روشهای تربیت نوجوان مطالبی بیان شده است. روش تحقیق در این پژوهش توصیفی است و مطالب پژوهش به شیوۀ کتابخانهای جمعآوری شده است. چنین به نظر میرسد که الگوی فرزند در درجه اول والدین هستند. بنابراین آنها باید مراقب رفتارهای خود چه در خانه و چه در اجتماع باشند و با کسب شناخت همه جانبه از نوجوان به اندازه توان و ظرفیت وجودیش از وی انتظار داشته باشند تا بتوانند فرزندان صالحی تحویل جامعه دهند. درخت پر ثمر تربیت آنگاه به بار مینشیند که نظریههای تربیتی در قالب راههای صحیح و درست به اجرا درآید.تحقیق حاضر در سه فصل تنظیم شده است. در فصل نخست این پژوهش؛کلیات، مفهوم شناسی، مبانی تحقیق؛ در فصل دوم به عوامل درونی تأثیرگذار بر تربیت نوجوان از دیدگاه اسلام و فصل سوم عوامل بیرونی تاثیرگذار بر تربیت نوجوان پرداخته راهکارهای متناسب با آن ارائه گردیده است.
کلید واژگان: تربیت، بلوغ، نوجوان، اسلام.
اجرکم عند الله
اللهم صل علی محمد وآل محمد