مقایسه یادگیری با یادآوری:
یادگیری: زمانی یادگیری صورت میگیرد که اطلاعات دریافتی تمام مراحل حافظه طی کنند.
یادآوری: به دو صورت انجام میگیرد:
1- بازشناسی: شناسایی کردن یعنی اینکه تشخیص دهیم که موردی یا مطلبی را میشناسیم یا نمیشناسیم.
2- بازخوانی: بازخوانی: مطلب مورد نظر کاملاً از حافظه فرا میخواند. مثلاً نام غریبهای را درجشن به یاد آورد.
در یادآوری: بازشناسی(مقدم) - بازخوانی است یعنی ابتدا قادر به بازشناسی و بعد قادر به بازخوانی هستیم.
در فراموشی: عکس این اتفاق میافتد مطالب قابل بازخوانی است اما قابل شناسایی نیست.
راهبرد یادگیری: نقشه کلی از مجموعهای از عملیات برای رسیدن به یک هدف معین.
شناخت: جریانهای که به کمک آنها یادگیری، یادآوری و تفکر صورت میگیرد به بیان دیگر شناخت یعنی: دانستن.
فراشناخت: عبارت از دانش فرد دربارهی چگونگی یادگیری خودش است.
دانش فراشناختی شامل 3 نوع دانش است.
1. دانش مربوط به خودیادگیرنده مانند آگاهی از علاقهها، عادتهای مطالعه، هدفها و …
2. دانش مربوط به موضوع یادگیری، از قبیل اطلاعات مربوط به سطح دشواری و موضوع یادگیری و مقدار کوشش مورد نیاز برای یادگیری آن.
3. دانش مربوط به راهبردهای یادگیری و چگونگی استفاده درست از آنها.
مهمترین امتیاز دانش فراشناختی: یاد گیرنده را قادر میسازد 1. نقاط قوت و ضعف خود را بشناسد.
2. لحظه به لحظه از فعالیت و پیشرفت خود آگاه شود.
راهبرد شناختی: اقداماتی که بوسیله آن اطلاعات تازه با اطلاعات قبلی آمیخته میکنیم. این راهبردها در 3 دسته کلی تکرا یا مرور، بسط یا گسترش معنایی، و سازماندهی توضیح میدهیم:
تکرار یا مرور:که خود در 2 سطح قابل بررسیست.
راهبرد تکرار ویژهی موضوعهای ساده و پایه: برای حفظ کردن و یاد گرفتن موضوعها ساده و پایه می توان در راهبرهای : 1. بخش بخش کردن 2. تمرین پراکنده یا مطالعه با فاصله 3. چندبار از رو خواندن 4. رونویسی کردن استفاده کرد.
راهبرد تکرار ویژهی موضوعهای پیچیده: یادگیرنده باید قادر باشد مطالب مهم را از غیر مهم تشخیص دهد و بتواند نکات مهم وقسمتهای عمده را بوسیله نکات مهم و کلیدی، خط کشیدن، برجستهسازی و رونویسی یا کپی انتخاب کند.
منبع : روشهای یادگیری،نویسنده: علی اکبر سیف.
آخرین نظرات