عنوان: تربیت کودک در هفت سال اوّل زندگی از منظر آیات و روایات
استاد راهنما: سرکار خانم فرشته صفربالی
پژوهشگر: فاطمه عسگری
عنوان تحقیق حاضر، «تربیت کودک در هفت سال اوّ ل زندگی از منظر آیات و روایات» است که با هدف دستیابی به شیوههای صحیح تربیت کودک در هفت سال اوّل بر مبنای آیات و روایات انجام شد تا از طریق ارائه و انتقال آن به مادران جامعه اسلامی، نسلی سالم را شاهد بود. برای تدوین از روش توصیفی با به کارگیری کتب، مقالات، سایتها و … استفاده شده است. برای غنای هرچه بیشتر محتوا، علاوهبر قرآن و نهجالبلاغه، از منابع معتبر روایی، کتب تفسیری و تربیتی بهره برده است. از جمله آنها میتوان به این کتب در سه بخش چنین اشاره کرد: منابع تفسیری، تفسیر نور و نمونه، منابع روایی: وسائل الشیعه، مکستدرک الوسائل، تحف العقول، کنز العمال و مرآه العقول، منابع تربیتی: گفتار فلسفی، مبانی و اصول تربیت دینی، حقوق فرزندان در مکتب اهل بیتD و … . تکیه بر ویژگی سیادت به عنوان مهمترین شاخصه هفت سال اوّل از امتیازات این تحقیق پایانی است که توجه به آن در به کارگیری روشهای تربیتی مناسب، مؤثر است. این شاخصه مبتنیبر حدیث نبوی است که در آن، دوران تربیت به سه دوره هفت سالۀ سیادت، فرمانبرداری، مشاوره و وزیری تقسیم میشود. نتایج این مطالعه و بررسی نشان میدهد که بین تربیت صحیح کودک در هفت سال اوّل از سیادت و سروری برخوردارند، در بزرگسالی دارای رشد و کمال بیشتری هستند. پس میتوان اذعان داشت توجه به ویژگی سیادت میتواند راهگشای دستاندرکاران تعلیم و تربیت در ارائه روشهای مناسب تربیتی باشد و مادران نیز با به کارگیری این روشها در تربیت نسلی سالم اهتمام ورزند تا جامعهای سالم را بسازند. فرآیند تحقیق در مقام پاسخگویی به این سؤال اصلی است: «روش تربیت اسلامی در هفت سال اوّل زندگی با تکیه بر شاخصه مهم این دوره (سیادت) چگونه است؟
کلید واژهها: تربیت، کودک، آیات، روایات، هفت سال اوّل، سیادت.
واحد پژوهش حوزه علمیه کوثر قزوین
آخرین نظرات