عنوان: روح القدس در آیات و روایات
استاد راهنما: سرکار خانم نسرین عابدی
پژوهشگر: معصومه کشاورز ترک
عنوان تحقیق روح القدس در آیات و روایات است. هدف از انجام این تحقیق، شناحت روح القدس و ملائکه است. در این تحقیق معنای لغوی و اصطلاحی روح القدس، ملک و جبرئیل مورد بررسی قرار گرفته است. بیان آیات و احادیث متناسب با موضوع، از بخشهای اصلی آن است. در بخش دیگر روح القدس از دیدگاه ادیان نیز مورد بررسی قرار گرفته است. روش تحقیق: به اعتبار ماهیت توصیفی و تحلیلی و به صورت کتابخانهای از طریق مراجعه به کتب معتبر از جمله تفاسیر، کتب روایی، مقالات و سایتها بوده است. مزیت تحقیق: بیان مطالب به زبانی ساده، انسجام مطالب و قرار گرفتن مطالب در جایگاه اصلی خود است. نتیجه تحقیق: واژه «روح القدس» چهار بار در قرآن مجید آمده که گاه درباره حضرت عیسی و گاه درباره پیامبر اسلام است. روح القدس مرکّب از دو واژه روح و قدس است. “القدس” اسم است نه مصدر و اضافه روح به آن برای اختصاص میباشد، یعنی روحی که از آلودگیها و خطا و فراموشی و نافرمانی، پاک است. از طرفی جنبه روحانیت در فرشتگان مسأله روشنی است و اضافه کردن القدس به پاکی و قداست فوقالعاده این فرشته است. مفسّران برای «روح القدس» عمدتاً دو تفسیر ذکر کردهاند: یکی فرشته وحی جبرئیل، و دیگری نیروی مرموز غیبی خاصّی که با انبیاء بوده است. این روح مقدّس و پاک منبع الهامبخش بزرگی برای انبیاء بوده و از بعضی از تعبیرات احادیث استفاده میشود که روح القدس با افراد با ایمان (طبق سلسله مراتب ایمانی) نیز همراه است، و همان است که گویندگان متعهّد و شاعران با ایمان را سرودن نظم تأیید مینموده، و مؤمنان راسخ را در تصمیمگیریهای مهم تقویت میکرده است. از روایات فراوانی برمیآید که روح القدس حقیقتی بوده است. در انبیاء و ائمه معصومین که با آن حقایق بسیاری را درک میکردهاند و امامان معصوم به هنگام قضاوت و داوری از روح القدس مدد میگرفتند. که در بعضی روایات روح القدس را اهل بیت و حضرت زهرامعرفی مینماید.
کلید واژه: روح القدس، روح، قدس، ملائکه، جبرئیل، تأئید.
واحد پژوهش حوزه علمیه کوثر قزوین
آخرین نظرات